fredag 14 mars 2014

Frittata med ugnsrostade grönsaker

 

Frittata är ett nytt koncept för mig. Omelett har jag gjort flera gånger men ej just frittata. Den går att göra i alla möjliga varianter. Lite av pytt i panna stil. Blev en liten rensning av kylen för min del.

 
 

Det mest bekväma är att den sköter sig själv väldigt mycket beroende på innehållet.

 


Jag gjorde en liten men den går att göra i allt från portionsformar till stora ugnsformar eller för all del i en långpanna. Det är bara att skala upp eller ner receptet nedan så att det passar just dig.

 


Det jag kom fram till var att jag kunde ha varit mer generös med kryddor och haft i rosmarin och kanske lite timjan för att förhöja smaken.

Frittata med ugnsrostade grönsaker

Ingredienser

4 portioner

4 potatisar
1 röd lök
1 paprika
Fetaost


Äggsmet
5 ägg
5 msk mjölk
salt och peppar



Tillagning


Sätt ugnen på 225 grader. Börja med att klyfta potatisen och lägg den i en smord ugnsform eller på bakplåtspapper i formen. Rosta potatisen i ugnen i 15-20 minuter eller tills den är nästan helt klar. Rör gärna runt under tiden.


Strimla paprikan och klyfta löken och lägg dem i formen och rosta i 5-10 minuter. Ta ur formen och smörj formen och släng bakplåtspappret om du använt ett sådant. Häll tillbaka grönsakerna och se till att de ligger i ett jämnt lager. Smula över hälften av fetaosten.

Sänk ugnen till 200 grader. Rör ihop äggsmeten och häll över grönsaker och ost. Grädda i nedre delen av ugnen tills äggsmeten har stannat och fått fin färg, ca 20-25 minuter beroende på ugn.

Ta ut och garnera med resterande fetaost.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar