söndag 23 mars 2014

Belgiska våfflor

 

Bland det lyxigare sakerna man jag göra till frukost förutom amerikanska pannkakor är belgiska våfflor. Det är något speciellt med just de belgiska våfflorna. Man kan variera dem i en oändlighet och antingen göra dem söta eller mer matiga.

 

Jag var bara på humör för att göra just belgiska våfflor och då det var väldigt länge sedan så kunde jag inte låta bli att gräva fram våffeljärnet och vispa ihop lite smet.

 

Det recept jag utgick från skulle ge 12 stycken och så jag inte hade någon som kunde dela dessa med mig så halverade jag receptet och det nedan kommer spegla det halverade receptet. Egentligen hade jag velat minska ned det ytterligare men det är svårt att använda ett halvt ägg.

 

En sak som är smidigt med framförallt de belgiska våfflorna är att det är lätta att frysa och sedan värma på i brödrosten när man vill ha dem senare.

 

Detta är en basvariant och det går därför lätt att modifiera för att passa just dina önskemål.

 

Jag letade först efter en chokladsås att ha som tillbehör men när jag såg det här receptet på blåbärssås så kunde jag inte låta bli att överge chokladen. Tyvärr så hade jag gjort slut på mina blåbär när jag gjorde mina blåbärsscones så jag ersatte med hallon som jag hade betydligt mer av hemma. Se här för hela receptet på såsen.

 

Passa på att göra såsen medan du väntar på att smeten ska svälla så sparar du lite tid.

Belgiska våfflor

6-8 styckenIngredienser2,5 dl vetemjöl1 tsk bakpulver0,5 tsk salt0,5 tsk strösocker1 ägg, separerat2,5 dl mjölk37 g smält smör

Tillagning

Sikta ner mjöl, bakpulver, salt och socker i en skål.Blanda ihop äggula, mjölk och det smälta smöret i en skål och häll sedan över det i skålen med mjölblandningen. Blanda väl och se upp för eventuella klumpar.Vispa äggvitan till ett hårt skum och vänd försiktigt ner i smeten.Låt den stå och svälla i minst 15 minuter innan gräddning.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar