söndag 23 mars 2014

Blåbär- eller hallonsås

För att låta denna sås få skina för sig självt och inte döljas bland våfflorna så beslöt jag mig för att låta den hamna för sig.


Jag letade först efter en chokladsås att ha som tillbehör till mina belgiska våfflor men när jag såg det här receptet på blåbärssås så kunde jag inte låta bli att överge chokladen. Tyvärr så hade jag gjort slut på mina blåbär när jag gjorde mina blåbärsscones så jag ersatte med hallon som jag hade betydligt mer av hemma.



Variationerna man kan göra på denna är många. Om man vill kan man ersätta citronen mot apelsinjuice och zest. Vaniljextrakt är något som används mer frekvent i USA, men det går att hitta även här i Sverige. Kolla i bakhyllan och bland karamellfärger och essenser så hittar du flytande vanilj där.



Denna sås passar både till att ha på våfflor eller pannkakor men går även alldeles utmärkt att använda till glass. Man kan även ha den på en smörgås men då konsistensen är väldigt flytande så är det inte en topprekommendation.


Blåbärssås/Hallonsås

Ingredienser


5 dl blåbär eller hallon, färska eller frysta
1,25 dl vatten
1,25 dl strösocker
2 msk citronjuice
2 msk majsstärkelse, blandat med 2 msk kallt vatten
0,5 tsk vaniljextrakt
zest från 1 citron, ca 1 msk



Tillagning


Värm blåbären tillsammans med vatten, socker och citronjuice på medelvärme. Rör ofta och låt börja sjuda.
Blanda ihop redning och kallt vatten i en skål.
Rör försiktigt ner redningen i blåbären och försök att inte krossa bären. Låt sjuda tills såsen är tjock nog att täcka baksidan på en sked, ca 5 minuter.
Ta från värmen och rör försiktigt i vaniljextraktet och citron zesten.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar