lördag 1 mars 2014

Blåbärsscones

Jag testade ett recept från Pinch of Yum på scones häromdagen på scones. Dock så märkte jag precis när jag skjutsat in dem i ugnen och plockade undan att jag helt missat att ha i bakpulver. Så det blev nästa-scones istället. Den gången använde jag apelsinzest och hallon då jag inte hade blåbär hemma.


Idag så var jag lite mer förberedd och kom ihåg alla ingredienserna. Jag modifierade dock det en aning och ersatte dels apelsinzesten med zest från citron istället och gjorde dem "magrare" genom att utesluta grädden i receptet och istället använda mig av mjölk.

Resultatet blev riktigt bra och även om jag inte tog några bilder medan jag bakade då jag samtidigt höll på och tvättade så kan jag bjuda på de fina bilderna på resultatet.


Original receptet säger att man ska ha i bären medans man har den i mixern, eller hushållsassistenten om man använder en sådan, men när jag testade det med hallonen så gick de mest sönder. Det jag gjorde istället var att kavla ut degen för att sedan lägga på bären, trycka ner dem lätt och sedan vika ihop degen några gånger innan jag kavlade ut den igen. Man kan sedan välja om man vill ha dem som trianglar eller om man hellre vill göra dem till fyrkanter, det är helt upp till var och en.


Blåbärs scones

ca 8 st
Ingredienser
5 dl vetemjöl
1,25 dl socker
1 msk bakpulver
0,5 tsk salt
1-2 matskedar zest från citron
100 g kallt smör eller margarin i små kuber
1 stort ägg
1,25 dl kall mjölk
1-2 dl blåbär

Till garnering
ca 1 msk mjölk
rårörsocker

Tillagning
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, bakpulver, socker, salt och zest i en mixer (eller i en skål om du gör allt för hand). Tillsätt smöret och mixa till fina smulor bildats.

Tillsätt ägg och mjölken långsamt med mixen på låg hastighet och mixa till en kladdig deg.
Mjöla händerna och ta ut degen ur mixern och placera den på ett mjölat underlag. Pressa ut degen till en rektangel och häll sedan över önskad mängd bär över degen och tryck till dem lätt. Rulla sedan ihop degen så att bären fördelas någorlunda jämnt och kavla eller platta ut med händerna degen till en rektangulär form som är någon centimeter tjock. Skär degen i 8 trianglar och lyft över dem till en plåt med bakplåtspapper. Placera dem en bit från varandra och pensla mjölk på toppen och strö försiktigt över lite rårörsocker
Baka i mitten av ugnen i 18-20 minuter eller tills gyllenbruna och fasta. Njut av dem varma eller förvara dem i en lufttät förpackning i 1-2 dagar. De går alldeles utmärkt att frysa dem också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar