söndag 16 mars 2014

Asiatisk semsamkyckling


Efter att ha varit ute på en långpromenad och sedan farit runt i både Kista och på IKEA så var det ganska skönt att laga en rätt som både går snabbt och som är väldigt god. Beroende på säsong så kan man få tag på svampen lite billigare men annars går den smidigt att tillaga året om.


Jag hade köpt teriyakisåsen och ostronskivlingen och hade för mig att jag hade resten hemma, för att inse att när jag kom hem att jag hade gjort slut på min salladslök så det fick bli purjolök istället som jag faktiskt hade hemma.


Första gången man inhandlar alla ingredienser så kan det kosta en del, men sesamoljan räcker länge och teriyakisåsen kan användas till flera andra rätter. Går man in i en asiatisk butik kan man dessutom få tag på dem betydligt billigare än i de vanliga matbutikerna.


Vill man ha en mer autentisk asiatisk upplevelse så kan man byta ut saltet mot fisksås. Men var försiktig då lite sås ger mycket smak.

Asiatisk sesamkyckling

4 portioner


Ingredienser

200 g shiitakesvamp eller ostronskivling125 g salladslök eller purjolök600 g strimlad kycklingfilé2 msk matolja
salt och svartpeppar
2 tsk sesamolja
2 msk sesamfrö


Till servering
ris
teriyakisås

Tillagning

Börja med att skära bort foten från shiitakesvampen och skiva hatten i grova skivor eller dela ostronskivlingen och skär i stora bitar. Ansa, skölj och skiva salladslöken på snedden i centimeterstora skivor. Om du använder purjolök så använd enbart den gröna delen.

Stek kycklingen och svampen i sesamoljan tills den är nästan klar. Steg den gärna i omgångar om du inte får plats med allt i stekpannan. Smaka av med med salt och peppar. Tillsätt löken, lite mer sesamolja och stek ytterligare några minuter.

Lägg upp på tallrikar och häll över sesamfrön efter smak och servera med ris och teriyakisås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar